dinsdag 16 december 2008

08. Les 3

Les 3: Vakoverstijgende les

Materiaal:

- Foto opa
- Computers
- Plaatjes schilderijen Mondriaan
- Verhaal woon/leef/werk- omstandigheden 19e eeuw (http://stevenverschoot.wordpress.com/2008/11/11/sociale-omstandigheden-in-de-19e-eeuw/)

Lesdoel student:

Beeld schetsen van de tijd waarin Mondriaan leefde.

Lesdoel leerling:

De kinderen krijgen een beter beeld van Mondriaan, doordat ze kennismaken met de omstandigheden in die tijd.

Tijdsduur:

60 minuten

Wat gaan de kinderen doen:

Dit is een klassikale les. De leerkracht vertelt over haar opa. De leerkracht pakt een foto van haar opa en vindt opeens een envelop erbij. In die envelop zit een foto van een schilderij van Mondriaan en een verhaal over die tijd waarin hij leefde (19e eeuw). Als leerkracht kan je hier zelf verder een draai aan geven.

Introductie (10 minuten):

De leerkracht vindt de envelop bij de foto. Hierover praten met de kinderen. Misschien hebben de kinderen weleens eerder iets over Mondriaan gehoord?

Kern (20 minuten):

Het verhaal over de 19e eeuw samen lezen met de kinderen. Telkens een stukje lezen, om deze vervolgens te bespreken met de klas.

Afsluiting (20 minuten):

De kinderen gaan in groepjes aan de slag op de computer. De groepen krijgen allemaal een gerichte zoektaak. Maak groepjes van 5 of 6. Zorg voor 5 beschikbare computers.

- Zoek naar andere schilders in de 19e eeuw.
- Waar staat allemaal informatie uit de 19e eeuw?
- Zoek minimaal 5 kunstwerken van Mondriaan.
- Zoek naar schilders van 'nu.'
- Vergelijk 3 leefomstandigheden van de 19e eeuw met nu.

Dit hoeft maar kort te duren. Is een kleine opdracht om de kinderen even bezig te laten zijn met de 19e eeuw en Mondriaan. Hoe de kinderen bezig zijn achter de computer is niet belangrijk. Het samenwerken is het belangrijk. Bespreek dit klassikaal gezamelijk om de les af te sluiten. Als leerkracht kunt u natuurlijk zelf ook opdrachten bedenken.

Geen opmerkingen: