dinsdag 16 december 2008

09. Les 4





Les 4:Creatieve les:



In deze les willen we een creatieve les geven. Dit wordt een tekenles. De kinderen gaan aan de slag met het werk van Piet Mondriaan.

Tekenles: Piet Mondriaan



Tekenen in hoekige vormen

Materiaal:



Tekenpapier (2 per persoon)



Tekenmateriaal (Wasco, potloden)



Voorbeeld Piet Mondriaan



Lesdoel student:



Een creatieve les organiseren waar een goede sfeer hangt. De kinderen helpen en begeleiden bij het werk.



Lesdoel leerling:



Tekenen als Piet Mondriaan. In de afgelopen les hebben de kinderen kennis opgedaan over Piet Mondriaan. De kinderen gaan van een realistische tekening een abstracte tekening maken.

Tijdsduur:



90 minuten.

Wat gaan de kinderen doen:



De kinderen gaan eerst zelf een tekening maken van een dier. Dit dier tekenen ze 2 keer. De 1e keer tekenen de kinderen dit dier op een manier hoe zij dit zouden tekenen. De 1e manier kan een eenvoudige schets zijn die zij gebruiken bij de 2e manier. De 2e opdracht is dit dier natekenen, maar op een andere manier. De kinderen gaan het dier tekenen zoals Piet Mondriaan dit zou tekenen. Piet Mondriaan gebruikt hoekige vormen en weinig details, de kinderen gaan hierop letten.

Introductie (10 minuten):



De opdracht wordt uitgelegd aan de kinderen. Bij de introductie worden voorbeelden laten zien.

http://www.moorsmagazine.com/images/uitti3.jpg

Kern (40 minuten):



De kinderen gaan aan de slag. De leerkracht begeleidt de kinderen en helpt hen.

Afsluiting (10 minuten):



De opdracht bespreken. Het werk van de kinderen laten zien aan de klas.

Geen opmerkingen: